Het zal niemand ontgaan zijn dat afgelopen jaar de mast van Smilde is omgevallen. Er wordt nu druk gewerkt om een nieuwe mast op de toren te plaatsen. Het voetstuk van de oude mast is in dat kader verwijderd en heeft bij ons museum een plaatsje gekregen.

nb001-Smdvoetk1

Dit degelijk stukje staal weegt om en nabij de 600 kilo ! Op dit voetstuk - wat te vinden was bovenin de 80 meter hoge betonnen toren - was de 210 meter hoge stalen mast geplaatst welke is ingestort.  Het voetstuk heeft nu zijn plekje gevonden naast de masttop van de analoge TV antenne van Smilde welke al in 2006 naar ons museum is verhuisd.

nb002-Smdvoetk2

Toen we toch met het zware werk aan de gang waren hebben we ook de spanner van de bovenste tui van Smilde meegekregen. Deze spanner weegt echter maar ongeveer 500 kilo.