Gloednieuw in de museum collectie is een Philips televisie uit begin jaren '50 van het type TX500U. Het grote publiek noemde het toestel echter liefkozend 'hondenhok'.

nb003-TV TX500U

Het Omroep Zender Museum was al in het gelukkige bezit van een hondenhok met de bekende schuin aflopende bovenkant. Het nu binnengekomen exemplaar werkt daarbij nog, alleen de synchronisatie gaat wat moeizaam. Met de kanalenkiezer kan een keuze worden gemaakt uit de ontvangstkanalen 1 t/m 4. Deze televisie zal in zijn lange leven alleen kanaal 4 (Lopik Nederland 1) hebben ontvangen. Na een eerste leven bij een kijker die al vroeg televisie kon kijken is dit exemplaar terecht gekomen bij de technische dienst van V&D in Utrecht. Daar stond hij als nostalgisch object.