Alhoewel analoge televisie signalen sinds december 2006 niet meer te ontvangen zijn gonst de aether in het Omroep Zender Museum nog volop van de analoge plaatjes.

RCA Chart

Met de beschikbare apparatuur is het gelukt twee complete en volledig werkende ketens samen te stellen. In de ketens wordt het uit te zenden signaal gemaakt met behulp van beeldgeneratoren waarna het signaal op een zender wordt aangesloten en via de antenne in de aether belandt.

De eerste keten bestaat uit een zeer uitgebreide audio- en video-bewerkingskast waarmee met behulp van diverse bronnen een signaal voor de zender wordt gemaakt. Met een - voorheen voor de provinciale televisie gebruikte - zender wordt dit signaal op kanaal 54 uitgezonden. Beelden hiervan zijn te ontvangen op een televisie bij de ingang van het museum.

ATVketen3

Tevens wordt de uitzending op kanaal 54 opgepikt door een zogenaamde frequentie-wisselaar welke het signaal opnieuw uitzendt maar nu op kanaal 26. Frequentie-wisselaars worden, ook vandaag de dag voor digitale signalen, gebruikt om gebieden waar geen goede directe ontvangst is van een hoofdmast tóch te voorzien van signaal.

ATVketen4

De tweede keten welke in het Omroep Zender Museum te bewonderen valt is met recht een keten te noemen. Het door de 'hoofdinstallatie' uitgezonden signaal wordt maar liefst drie keer in frequentie omgezet waarna alle signalen gecombineerd aan één antenne worden aangeboden. Het basissignaal op kanaal 51 wordt gemaakt met de generator- en modulatorkast van een 40 kW UHF zender zoals deze in gebruik was in diverse zendmasten voor de publieke omroep Nederland 1 , 2 en 3.

ATVketen1

De uitzending op kanaal 51 wordt hierna door drie frequentie-wisselaars in serie omgezet naar respectievelijk kanaal 34, 31 en 49. Een combiner zorgt ervoor dat deze drie kanalen terecht komen op één antenne.

ATVketen2

Er is zelfs al een klein frequentieplannings probleem ontstaan met een van de digitale installaties in een andere ruimte van het museum, gelukkig ontstaat er geen daadwerkelijke storing door de zeer lage vermogens waarmee gewerkt wordt.

Bent u nieuwsgierig geworden naar hoe dit alles er in het echt uitziet , breng dan ook eens een bezoek aan het Omroep Zender Museum.