De bunker - waarin het Omroep Zender Museum gehuisvest is - had al enige tijd last van een haperende klimaat installatie. Na goed overleg heeft KPN besloten de installatie aan te passen waardoor met een gedeeltelijke vernieuwing van de apparatuur in de bunker weer gekoeld, verwarmd én ontvochtigd kan worden. Met name dit laatste is voor de inboedel van het museum van belang in verband met de kans op schimmelvorming. Vrijwilligers van het museum hebben hand- en spandiensten verricht.

Verwarming 1    Verwarming 2

De oude buiten unit verdwijnt van het dak                  en de nieuwe buiten unit vind zijn plek

Zoals valt te verwachten hoort bij een buiten unit ook een binnen unit. Verschillende leidingen en kabels lopen tussen de dak units en de apparatuur binnen door een dak doorvoer. De aanpassing van de verwarming is meteen aangegrepen om overtollige leidingen en kabels te verwijderen en de doorvoeren te vernieuwen. Een halve meter vettape en een fraaie kap maken het helemaal af.

Verwarming 3    Verwarming 4

Nu was het werken op het dak in de nazomer zon niet het moeilijkste deel van de klus. Het wisselen van de binnen unit en het verwijderen van overtollige leidingen en kabels binnen bleek nog een flinke kluit werk op te leveren. Maar na een paar middagen stug doorgaan is ook dit gelukt met als resultaat een perfect werkende klimaat installatie.

Verwarming 5

Boven je macht werken is nooit fijn